Метою даної статті є систематизація знань про алгоритми пошукової системи Яндекс у ретроспективі.
Алгоритми пошукового ранжування сайтів в Яндексі постійно змінюються, додається новий функціонал, іноді змінюється і дизайн. До 2007 року компанія Яндекс не анонсувала зміну своїх пошукових алгоритмів і лише в липні 2007 року Яндекс почав повідомляти про введення нових алгоритмів пошуку.
Значна зміна алгоритму пошукової видачі, яка заклала початок протистояння сеошників та пошукової системи, відбулася 20 грудня 2007 року. Саме тоді Яндекс став на будь-який запит видавати сайти, які підходять під ключові слова. Майже одразу за цією зміною (17 січня 2008 р.) прийшла інша - алгоритм «8 sp 1», але оптимізатори не встигли ще нічого достеменно вивчити, тому що вже 5 лютого 2008 року з'явилися «Гості з минулого».
Працівники Яндексу до цього часу невпинно боролися з «продажними» посиланнями та різними хитрощами веб-майстрів, і як наслідок 18 березня 2008 року пошуковик скоригував діючий алгоритм та запровадив кілька фільтрів, покликаних боротися з «продажними» ссилками.
У подальшому Яндекс почав давати своїм алгоритмам назви російських міст.
Магадан
16 травня 2008 р. з'явився алгоритм під назвою "Магадан", в якому:
- значно збільшено кількість чинників ранжування;
- стали індексуватись закордонні сайти;
- стала проводитись обробка абревіатур, перекладних слів та транслітерації (ГЕС – це гідроелектростанція, mail – це пошта, а shkola – це школа);
- покращено точність розпізнавання прізвищ та географічних назв;
- удосконалено обробку багатослівних запитів;
- здійснюється пошук текстів з дореволюційною орфографією;
- поліпшено «чаклунщика» Яндексу (на мові оригіналу – «колдунщик»), який намагається давати відповідь на запитання користувача. Наприклад, якщо у рядку пошуку Ви напишете погода, у відповідь отримаєте «Погода у Львові +12°C» (якщо знаходитесь у Львові, якщо в іншому місті – результат буде для Вашого міста).
2 липня 2008 року був запущений новий «Магадан 2.0», який став враховувати унікальність контенту, визначати комерціалізовані та порнографічні тексти.
Находка
9 липня 2008 року проведено запуск бета-версії нового алгоритму «Находка», який запрацював 11 вересня 2008 року. З цим алгоритмом Яндекс став ще розумнішим, зокрема було задіяно наступні нововведення:
- підвищено якість ранжування по запитах зі стоп-словами;
- Яндекс став краще розуміти морфологію мови;
- розширено словники (наприклад, у них з’явились поєднання слів, котрі у роздільному написанні означають те саме, що і написані разом: авто ваз і автоваз);
- розроблено новий підхід до машинного навчання;
- 15 жовтня 2008 року з’явились підказки у рядку пошуку.
Також Яндекс почав карати сайти, які використовують автоматичні редиректи на сторонні ресурси.
Арзамас (Анадир)
Наступні пів року Яндекс розробляв новий алгоритм Арзамас (Анадир), який побачив світ 10 квітня 2009 року. З цим алгоритмом в Яндекса з’явились наступні можливості:
- удосконалена робота з синонімами (наприклад, по запиту фото львов в результатах пошуку отримаєте у рівній кількості фото міста Львова та фото левів. Якщо запит уточнити, пошукова система це зрозуміє - фото львов украина);
- покращено пошук по багатослівних запитах;
- став враховуватися регіон користувача, і результати пошуку по одному і тому ж запиту в різних регіонах почали відрізнятися;
- сайтам почав присвоюватися регіон у залежності від IP-адреси хостингу, контактних даних на сайті або власноруч зроблених налаштувань у Яндекс.Вебмастері;
- пошукові запити стали ділитися не геозалежні та геонезалежні (наприклад доставка піцци – геозалежний запит, якщо Ви знаходитесь у Львові, навряд чи Вас зацікавлять пропозиції з доставки піцци у Києві, хоча в разі потреби можна уточнити свій запит: доставка піцци київ);
- введено жорсткі фільтри для сторінок з попандер і клікандер;
- по деяких запитах з’явилась видача зображень.
Подальші допрацювання в «Арзамасі» проводилися 17 червня 2009 (Арзамас 1.1), 17 липня 2009 року (Арзамас 1.2), 23 вересня 2009 року (Арзамас 1.5). У них проводилися зміни формули ранжування, додавання нових регіонів і в останній версії цих регіонів стало 19.
Сніжинськ
17 листопада 2009 року у світ вийшов алгоритму під назвою "Сніжинськ", в якому:
- запущено самонавчаючу технологію «MatrixNet»;
- введено додаткові параметри ранжування;
- впроваджено додаткові регіональні фактори;
- удосконалено пошук першоджерел контенту;
- з'явився фільтр АГС (основне завдання якого - відсів «неякісних» сайтів).
Конаково
Алгоритм «Конаково» неофіційна назва удосконаленого «Сніжинська») запрацював 22 грудня 2009 року. У ньому було вдосконалено локальне ранжування, яке вже не обмежувалося 19 великими регіонах, а стало проводитися по 1250 містах Росії.
Також 1 червня 2010 року у налаштуваннях Яндексу з’явився «сімейний пошук», а 9 червня виділено окремий робот для сайтів з новинами, внаслідок чого вони стали швидше індексуватися.
Обнінськ
6 серпня 2010 року вийшов в світ алгоритм «Обнінськ», у якому:
- покращено ранжування по геонезалежних запитах;
- обмежено вплив seo-посилань на пошукову видачу, передовсім seo-посилань з неякісних сайтів та «молодих» посилань;
- розширено словник транслітерації;
- удосконалено алгоритм визначення авторства;
- став прийматися до уваги мета-тег description.
У цей період також оновився інтерфейс перегляду збережених копій сторінок, зокрема, тепер можна бачити дату кешу документу.
Краснодар
Остання зміна алгоритму відбулася 15 грудня 2010 року. У новому алгоритмі розроблено спеціальну технологію Спектр, для якої характерні наступні особливості:
- Яндекс став класифікувати запити, виділяючи в них об'єкти (імена, моделі авто) і привласнюючи запитам категорії (товари, продукти, артисти і т.д.);
- для покращення якості видачі враховуються поведінкові фактори;
- оновлено ранжування за геозалежними запитами.
Також в цей період Яндекс почав індексувати соціальну мережу Вконтакті.
І насамкінець деякі останні важливі новини Яндексу:
- 24 грудня 2010 года Яндекс придбав технологію WebVisor, котра дозволяє аналізувати дії відвідувачів сайту. Дана технологія доступна деяким користувачам Яндекс.Метрики;
- 17 березня 2011 року підказки, які з’являються під рядком пошуку, залежать від регіону користувача;
- 23 травня 2011 року Яндекс почав враховувати атрибут rel="canonical".
Отака історія пошукових алгоритмів Яндексу на сьогоднішній день, і на цьому вона не завершується, так як пошукова система постійно розвивається, прогресує, що змушує нас, сеошників, постійно шукати нові методи просування сайтів у цьому пошуковику.
Круто було жити до цих фільтрів
так, пам’ятається одним тільки прогоном по каталогах можна було тИЦ 100 нагнати